Udostępniłem pierwszą część (wstęp) opracowania dotyczącego obecnego i przyszłego (2017-2018) stanu istnienia i funkcjonowania SIO. Udostępniłem także znaczącą część prezentacji (w formacie edytowalnym) wykorzystywanej w ostatnich szkoleniach (adresy udostępnionych plików wskazuję niżej). Wskazuję tu także najistotniejsze kwestie dotyczące obecnego stanu istnienia i funkcjonowania "nowego SIO".
W tekście ustawy o szczególnych rozwiązaniach służących realizacji ustawy budżetowej na rok 2017 w art. 16 stwierdza się: "Do podziału części oświatowej subwencji ogólnej na rok 2017 przyjmuje się dane zgromadzone w systemie informacji oświatowej, o którym mowa w art. 105 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o systemie informacji oświatowej (Dz. U. z 2015 r. poz. 45, z późn. zm.)". Chodzi oczywiście o dane gromadzone w "starym SIO". „Stary SIO” – dalej będzie sobie trwał, jako główne i na serio traktowane narzędzie gromadzenia danych na potrzeby finansowania zadań oświatowych.
Najważniejszą treścią projektu zmiany ustawy o SIO jest następujący akapit z uzasadnienia: „Proponuje się wejście w życie ustawy z dniem 15 sierpnia 2017 r. Zaproponowany termin umożliwi przygotowanie systemu do zmiany technologicznej. Natomiast z dniem 1 kwietnia 2018 r. wejdzie w życie przepis dotyczący funkcji pozyskiwania danych z SIO." Umiesz już "klikać" w "nowym SIO"? Doskonale, to Twój znaczący sukces. Zasługujesz teraz na wstrząsający sukces - już wkrótce będziesz się uczyć "klikać" w "nowszym webowym SIO"!
Najważniejszy cel istnienia i funkcjonowania „nowego SIO” zawarty w art. 1 ustawy o systemie informacji oświatowej ("uzyskiwanie danych niezbędnych do efektywnego funkcjonowania systemu finansowania zadań oświatowych") jest osiągany przez kolejne lata poprzez istnienie i funkcjonowanie „starego SIO”. Zasada celowości przetwarzania danych osobowych nie jest wypełniana!
MEN konsekwentnie pomija i omija fakt zaistnienia negatywnej oceny „nowego SIO” dokonanej przez NIK - oto najważniejsze elementy tej oceny:
- „[...] udostępnione przez Ministra Edukacji Narodowej oprogramowanie SIO w okresie 2–9 kwietnia 2013 r. nie zapewniało możliwości przekazania do bazy danych nowego SIO 48 rodzajów wymaganych danych. W ocenie Najwyższej Izby Kontroli świadczy to o nieskutecznej realizacji projektu.”
- „Nieprzekazanie przez podmioty zobowiązane danych do bazy nowego SIO albo przekazanie danych niezgodnych ze stanem faktycznym lub nieterminowo dotyczyło wszystkich rodzajów danych objętych kontrolą."
- "CIE zrealizowało nieskutecznie projekt usprawnienia SIO, bowiem wytworzone w nim oprzyrządowanie techniczno-informatyczne nowego SIO nie zapewniało zgodnego z ustawą o SIO funkcjonowania systemu informacji oświatowej."
- "CIE nierzetelnie przeprowadziło ocenę osiągnięcia celów realizacji projektu wdrożenie SIO."
- "Minister Edukacji Narodowej nie zapewnił skutecznego nadzoru nad terminową realizacją przez CIE zadań związanych z usprawnieniem systemu informacji oświatowej."
- "Minister Edukacji Narodowej nierzetelnie wywiązał się z obowiązku bezpłatnego udostępnienia oprogramowania do prowadzenia lokalnych baz danych SIO, wynikającego z art. 95 pkt 1 ustawy o SIO."
- "Minister Edukacji Narodowej nierzetelnie wywiązał się z wykonania upoważnienia do wydania – na podstawie art. 31 ust. 1 i 2 ustawy o SIO – rozporządzenia w sprawie szczegółowego zakresu danych dziedzinowych gromadzonych w poszczególnych zbiorach danych oraz terminów przekazywania niektórych danych do bazy danych SIO."
- "Kierownicy podmiotów prowadzących lokalne bazy danych nierzetelnie wywiązywali się z obowiązków administratorów lokalnych baz danych nowego SIO."
- "NIK zauważa, że do prac związanych z projektem usprawnienia SIO w CIE nie była zastosowana żadna ze znanych i ogólnie przyjętych metodyk realizacji projektów informatycznych."
- „Na podstawie art. 63 ust. 1 ustawy o NIK, zostały złożone do właściwych organów zawiadomienia: o podejrzeniu popełnienia wykroczenia, polegającego na okresowym nieprzekazywaniu danych w bazie nowego SIO (w jednej szkole); o podejrzeniu popełnienia przestępstwa, polegającego na dopuszczeniu do przekazywania danych do bazy danych nowego SIO przez osobę nieuprawnioną (w dwóch szkołach).”
…za bezrefleksyjne, niefrasobliwe i nieodpowiedzialne gromadzenia zdumiewająco ogromnych zasobów danych osobowych poprzez ułomną aplikację można być podejrzanym o popełnienie przestępstwa; za okresowe niegromadzenie danych można być podejrzanym o popełnienie wykroczenia…
Dlaczego na podstawie art. 63 ust. 1 ustawy o NIK, nie zostały złożone do właściwych organów zawiadomienia o popełnieniu wykroczenia, o popełnieniu przestępstwa przez MEN, CIE, KO,…?
Udostępniłem pierwszą część (wstęp) opracowania dotyczącego obecnego i przyszłego (2017-2018) staniu istnienia i funkcjonowania SIO.
Udostępniłem także znaczącą część prezentacji (w formacie edytowalnym) wykorzystywanej w ostatnich szkoleniach.
Krzysztof Sługocki, 29.12.2016
|