Uwaga na „nowy sio” - wybór najważniejszych zagadnień, Krzysztof Sługocki, 22.11.2015; (przygotowano na podstawie analogicznego opracowania z 18.03.2015)
Wprowadzenie – w „nowym sio” są gromadzone dane osobowe | „Stary sio” jest do sprawozdawczości – to do czego jest „nowy sio”? | Dane dziedzinowe i dane identyfikacyjne – to są dane osobowe | Kilka znaczących wydarzeń (kontrole NIK, wystąpienia w Sejmie,…) | Ważny Komunikat „MEN” | Ilustracja istnienia i funkcjonowania „nowego sio” | Szczegółowa (przykład) analiza gromadzenia wybranych danych osobowych | Zgoda na pozyskanie i zgoda na przechowywanie | Przykład gromadzenia danych osobowych dziedzinowych | Upoważnienia do dostępu do bazy danych SIO | Zmiana ustawy o sio z roku 2012 | Błędy w SIO – Wady SIO – Wielki bubel | Nowy sio – co dalej?
4. Ważny Komunikat „men”
26 listopada 2014 r. MEN wystosowało pismo[1] (w przypisie podaję kilka adresów – regularnie obserwuję jak znikają z zasobów sieci…(?)) kierowane do dyrektorów szkół i placówek oświatowych oraz kierowników innych jednostek wykonujących zadania z zakresu oświaty. Komunikat był zawarty pod hasłem „Harmonogram działań – przekazywanie danych w nowym SIO”. Zamieszczono tam przede wszystkim „ramowy harmonogram, zgodnie z którym będzie dokonywana analiza kompletności i rzetelności danych zgromadzonych w nowym SIO oraz terminy uzupełniania poszczególnych danych”. Dane gromadzone w „nowym sio” podzielono na „obszary”; w harmonogramie wskazano w jakich terminach, jakie „obszary” danych mają(?), powinny(?), muszą(?) – być zgromadzone. Raczej chyba chodziło, jak sądzę, o wskazanie terminów w których „będzie dokonywana analiza kompletności i rzetelności danych zgromadzonych w nowym SIO”.
To, co jednak należy tu zauważyć: ów harmonogram, terminy, obszary są rodzajem jakiejś „wytycznej”, której podstaw prawnych nie udaje się odnaleźć w przepisach dotyczących sio. Ani ustawa o sio, ani przepisy wykonawcze nie dzielą danych gromadzonych w „nowym sio” na jakieś „obszary”; brak też wyszczególnienia w przepisach prawa zakresów terminów wskazywanych w „wytycznych”. Jeżeli MEN komunikuje, że definiuje „obszary” i „terminy” na swoje potrzeby „dokonywana analiza kompletności i rzetelności danych zgromadzonych w nowym SIO”, to jest to komunikat „godny zaakceptowania i uwagi”, ale w nazwie tego ramowego harmonogramu stwierdza się, że jest on także wskazaniem „terminów uzupełniania poszczególnych danych” – no przecież nie MEN/CIE „uzupełnia”. Czynność „uzupełniania” dzieje się przede wszystkim po stronie szkół i placówek oświatowych. No to takie skromne pytanie: „…to jak czynić należy, tak jak wytyczne stanowią, czy tak może, jak prawo stanowi?”. Epoka „wytycznych”, mówi się, że przebrzmiała podobno już w moim kraju ze dwadzieścia lat temu? A z tym „przebrzmieniem” to może jakaś iluzja?
W tym samym komunikacie pojawia się również następujący tekst – wart skomentowania (J):
„Już obecnie część z Państwa regularnie wywiązuje się ze swoich obowiązków. Niektórzy sygnalizują problemy związane z funkcjonowaniem aplikacji, które Centrum Informatyczne Edukacji stara się jak najszybciej rozwiązywać. Są jednak również takie podmioty, które nie przekazały do tej pory żadnych danych. Zachęcamy wszystkich, a w szczególności tych z Państwa, którzy nie rozpoczęli jeszcze pracy z nowym SIO, do stopniowego zapełniania lokalnej bazy danych SIO i przekazywania danych w terminach wynikających z przywołanych wyżej przepisów.”
„Już obecnie część […] regularnie wywiązuje się ze swoich obowiązków.” Część – 90 ze 100 to „część”, ale 10 ze 100 to też „część”. O jaką tu część chodzi? Tym bardziej, że już wcześniej w tym opracowaniu zauważono, że nikt nie zdołał się wywiązać z obowiązku wpisanego w art. 124 ustawy o sio. „Niektórzy sygnalizują problemy związane z funkcjonowaniem aplikacji, które Centrum Informatyczne Edukacji stara się jak najszybciej rozwiązywać”. Niektórzy – czy ma to oznaczać może „nieliczni”? Ta sama sytuacja: 10 ze 100 to „niektórzy”, ale 90 ze 100 to też „niektórzy”. „[…] CIE stara się jak najszybciej rozwiązywać” – a to jest chyba rozbrajająca szczerość: jest daleko idąca różnica pomiędzy „rozwiązać” a „starać się rozwiązać”. Dalej jest równie szczerze i nawet łagodnie: są takie podmioty, które nie przekazały do tej pory żadnych danych – ani to „część”, ani to „niektórzy”. Ciekawość, ile takich podmiotów jest, skoro potem dalej wobec owych łagodnie: „zachęcamy”, „a w szczególności tych, którzy nie rozpoczęli jeszcze pracy” – i dalej najciekawszy tekst – „do stopniowego zapełniania…”; jednym słowem – co tam ustawa, co tam taki jakiś art. 124, co tam najważniejsza data wpisana w ustawę 9 kwietnia 2013 r… jest „wytyczna” i jej proszę się trzymać !? Zaraz pojawią się kolejne wytyczne i – czynić proszę nie tak, jak prawo stanowi, lecz tak czynić proszę jak stanowią wytyczne…(!?).
„W ciągu roku szkolnego będzie dokonywana analiza poziomu realizacji przez Państwa obowiązku przekazywania danych do SIO w poszczególnych wyżej wymienionych obszarach. W związku z tym będą do Państwa kierowane kolejne komunikaty, w których szczegółowo będzie wskazane, które dane należy uzupełnić oraz konkretne terminy na uzupełnienie tych danych. Będą również wskazane – krok po kroku – konkretne czynności, które pozwolą Państwu na skuteczne przekazanie tych danych.”
Chyba teraz daje się po raz pierwszy usprawiedliwić stosowanie w tym tekście czcionki Comic…
[1] http://kuratorium.kielce.pl/11366/nowe-sio-przekazywanie-danych-w-nowym-sio-harmonogram-dzialan, http://www.kuratorium.bialystok.pl/kuratorium2/sio/nowe/przekazywanie.pdf,
http://www.kuratorium.waw.pl/pl/dyrektor-i-nauczyciel/sio/1178,Przekazywanie-danych-w-nowym-SIO.html,
http://www.nadzor-pedagogiczny.pl/komunikat/nowe-sio-przekazywanie-danych-w-nowym-sio-harmonog/23760,
Wprowadzenie – w „nowym sio” są gromadzone dane osobowe | „Stary sio” jest do sprawozdawczości – to do czego jest „nowy sio”? | Dane dziedzinowe i dane identyfikacyjne – to są dane osobowe | Kilka znaczących wydarzeń (kontrole NIK, wystąpienia w Sejmie,…) | Ważny Komunikat „MEN” | Ilustracja istnienia i funkcjonowania „nowego sio” | Szczegółowa (przykład) analiza gromadzenia wybranych danych osobowych | Zgoda na pozyskanie i zgoda na przechowywanie | Przykład gromadzenia danych osobowych dziedzinowych | Upoważnienia do dostępu do bazy danych SIO | Zmiana ustawy o sio z roku 2012 | Błędy w SIO – Wady SIO – Wielki bubel | Nowy sio – co dalej?